Sportovní a doplňková výživa pro fitness a sport

Sportovní a doplňková výživa pro fitness a sport

  • 11.1.2022
  • Napsal: Admin
  • Žádné komentáře

Doplňky stravy využívají sportovci na všech úrovních sportu, což odráží rozšířenost jejich užívání v širší společnosti. Přibližně polovina dospělé populace používá nějakou formu doplňků stravy  a přestože existují regionální, kulturní a ekonomické rozdíly, podobná prevalence je pravděpodobná v mnoha dalších zemích. Sportovci popisují řadu různých důvodů pro volbu doplňků  a produkty, které odpovídají popisu „doplňku“, se mohou zaměřit na různé role v rámci plánu výkonnosti sportovce. Patří mezi ně udržování dobrého zdraví přispíváním k požadovanému příjmu specifických živin, zvládání nedostatků mikroživin a zajišťování energetických a makroživinových potřeb, kterých může být obtížné dosáhnout samotným příjmem potravy. Další specifická použití doplňků uváděná sportovci zahrnují přímé zvýšení výkonu nebo nepřímé výhody, které vyplývají z poskytování podpory tvrdého tréninku, manipulace s postavou, zmírnění muskuloskeletálních bolestí, rychlé zotavení po zranění a zlepšení nálady.

 

Některé sportovní organizace nyní podporují pragmatické používání doplňků, které prošly analýzou rizika a přínosu, protože jsou účinné, bezpečné a povolené pro použití a zároveň jsou přiměřené věku a vyzrálosti sportovce v jejich sportu. Tento přehled shrnuje problémy, kterým čelí vysoce výkonní sportovci a jejich podpůrný tým (trenér, odborník na výživu, lékař), když zvažují použití doplňků, s cílem poskytnout informace, které jim pomohou činit informovaná rozhodnutí.

 

Co je to doplněk?

Neexistuje žádná jednotná definice, ať už právní nebo v rámci nutriční vědy, toho, co představuje doplněk stravy. Americký Kongres například při vytváření zákona o zdravotních a vzdělávacích doplňcích stravy  (DSHEA) popsal doplněk stravy jako: „. . . výrobek jiný než tabák, který se používá ve spojení se zdravou výživou a obsahuje jednu nebo více z následujících dietních složek: vitamín, minerál, bylinu nebo jinou rostlinnou látku, aminokyselinu, dietní látku pro použití člověkem jako doplněk diety zvýšením celkového denního příjmu nebo koncentrátu, metabolitu, složky, extraktu nebo kombinace těchto složek“

Tato definice je neuspokojivá, protože závisí na tom, zda je či není konzumována „zdravá strava“. Pro účely tohoto přehledu definujeme doplněk stravy jako: potravinu, složku potravy, živinu nebo nepotravinovou sloučeninu, která je účelově přijímána vedle běžně konzumované stravy s cílem dosáhnout konkrétního zdravotního a/nebo výkonnostního přínosu. .

 

Kromě toho uznáváme, že doplňky stravy přicházejí v mnoha formách, včetně:

  1. Funkční potraviny: potraviny obohacené o další živiny nebo složky mimo jejich typické složení živin (např. potraviny obohacené o minerály a vitamíny, stejně jako potraviny obohacené o živiny)
  2. Formulované potraviny a sportovní potraviny: produkty poskytující energii a živiny ve výhodnější formě než normální potraviny pro všeobecnou podporu výživy (např. tekuté náhrady jídla) nebo pro cílené použití při cvičení (např. sportovní nápoje, gely, tyčinky)
  3. Jednotlivé živiny a další složky potravin nebo rostlinných produktů poskytované v izolovaných nebo koncentrovaných formách
  4. Vícesložkové produkty obsahující různé kombinace výše popsaných produktů, které se zaměřují na podobné výsledky

 

Výskyt a zdůvodnění použití sportovci

S tak rozšířeným používáním doplňků v obecné populaci a se specifickým zaměřením sportovců na dosažení špičkového výkonu není překvapivé, že ve většině průzkumů mezi sportovci je hlášena vysoká prevalence užívání doplňků . Srovnání mezi průzkumy je zkresleno mnoha faktory. Patří mezi ně rozdíly v definici toho, co tvoří doplněk stravy; schopnost zachytit nepravidelné užívání; nevhodný výběr vzorku; a používání nevalidovaných a nestandardizovaných nástrojů průzkumu . Průzkumy však obecně naznačují, že doplněk používá:

a) Liší se u různých sportů a činností

b) Zvyšuje se s úrovní tréninku/výkonu

c) Zvyšuje se s věkem

d) Je vyšší u mužů než u žen

e) je silně ovlivněn vnímanými kulturními normami (jak sportovními, tak nesportovními)

 

Například sportovci používají doplňky:

 

(a) K nápravě nebo prevenci nedostatků živin, které mohou poškodit zdraví nebo výkonnost

(b) Pro pohodlné poskytování energie a živin během cvičení

(c) Dosáhnout konkrétního a přímého výkonnostního přínosu v soutěži

(d) Získat zlepšení výkonu nepřímo získané z výsledků, jako je umožnění efektivnějšího tréninku (tj. vyšší intenzita, větší objem), lepší zotavení z tréninků, optimalizace hmoty a tělesné stavby nebo snížení rizik zranění a nemoci.

(e) Pro finanční zisk (sponzorství) nebo proto, že produkty jsou poskytovány zdarma

(f) Jako pojistka „pro každý případ“.

(g) Protože vědí nebo se domnívají, že ostatní sportovci/soutěžící používají doplněk(y)

Některé doplňky mohou být použity pro více funkcí. Zinek lze například užívat s cílem podpořit hojení ran a opravu tkání  nebo snížit závažnost a trvání příznaků infekce horních cest dýchacích . Sacharidové doplňky se používají ke zvýšení výkonu při mnoha akcích prostřednictvím poskytování palivového substrátu , k podpoře imunitního systému nebo ke zlepšení biologické dostupnosti jiných doplňků. Podobně může suplementace kreatinem přímo zvýšit výkon při silových akcích a může pomoci při tvrdším tréninku, nabírání svalové hmoty nebo udržování čisté hmoty během období imobilizace po zranění . Rozhodnutí o použití doplňku proto musí vzít v úvahu jak kontext použití, tak konkrétní použitý protokol.

Doplňky se zaměřují na řadu scénářů použití, takže k posouzení jejich účinnosti jsou zapotřebí různé přístupy. Doplňky zaměřené na nápravu nedostatků živin je třeba posuzovat podle jejich schopnosti předcházet nebo léčit suboptimální stav živin, přičemž přínos plyne z odstranění souvisejícího poškození zdraví, tréninkové kapacity nebo výkonu. Účinnost sportovních potravin může být obtížné izolovat, pokud se používají v rámci běžné stravy ke splnění každodenních energetických potřeb a nutričních cílů. Výhody však lze snáze zjistit, když jsou specificky konzumovány před, během nebo po akci nebo tréninku, aby poskytly živiny, které jsou limitující pro výkon (např. jako palivo pro svaly nebo mozek) nebo pro obranu homeostázy (např. nahrazením ztrát vody a soli). 

 

Většina informací o účinnosti suplementů ve sportu však pochází z modelů s nejnižší přísností: pozorování od sportovců a vědecké nebo mechanické hypotézy, které vysvětlují, jak by se suplement mohl zaměřit na kritický/omezující faktor výkonu, ale s malým nebo žádným důkazem. . Systematické přehledy a metaanalýzy, které syntetizují výstupy mnoha studií a poskytují přesvědčivé prohlášení o účinnosti v širokém smyslu, jsou na vrcholu hierarchie důkazů. Zatímco tato shrnutí pomáhají poskytovat informace o obecném používání doplňků stravy, vědecké studie, které jsou řádně kontrolované a dobře provedené, poskytují základ pro tyto recenze, a také příležitost odpovědět na konkrétnější otázky týkající se aplikací doplňků. Metaanalýzy jsou tedy pouze odrazem kvality a kvantity studií, které jsou k dispozici pro přezkoumání, a mohou být také ovlivněny kritérii pro zařazení a vyloučení aplikovanými na dostupná data.

Pro účely tohoto přehledu se opíráme především o studie zdravých dospělých, které jsou relevantní pro sportovce. Uznáváme, že data ze studií elitních sportovců téměř úplně chybí. Uvědomujeme si také, že mechanistické studie na zvířecích modelech a modelech buněčných kultur jsou užitečné při identifikaci mechanismů, ale mechanismus není nutný k prokázání účinku, který může být pro sportovce významný. To, co dnes považujeme za mechanismus, kterým dochází ke zlepšení výkonu nebo zdraví, se může v pozdějších studiích ukázat jako mylné. Je třeba si také uvědomit, že obvyklá strava jednotlivce může ovlivnit expresi genů a jejich mikroflóru, a ty zase mohou ovlivnit reakci na suplementaci. Zatímco variace v genomu mezi jednotlivci je menší než 0,01 %, variace v mikrobiotě je významná (80–90 %). Následující části představují přehled použití doplňků k řešení různých rolí ve sportovní výživě, nejprve identifikací principů použití a poté prozkoumáním některých konkrétních produktů.

 

Doplňky používané k prevenci nebo léčbě nedostatků živin

Mnoho mikroživin hraje důležitou roli v regulaci procesů, které jsou základem sportovního výkonu, od produkce energie po tvorbu nových buněk a proteinů. Zjevný nedostatek jedné nebo více těchto živin může vést k měřitelnému zhoršení sportovního výkonu, buď přímo, nebo snížením schopnosti sportovce efektivně trénovat (např. anémie z nedostatku železa) nebo zůstat bez nemocí či zranění (např. nedostatek vitaminu D na zdraví kostí). Sportovci nejsou imunní vůči neadekvátním stravovacím praktikám nebo zvýšeným ztrátám/požadavkům na živiny, které se vyskytují u některých členů obecné populace, a mohou být dokonce vystaveni většímu riziku nedostatků kvůli zvýšenému obratu živin nebo zvýšeným ztrátám. Dalším problémem je výskyt subklinických nedostatků, které může být obtížné posoudit (tj. postrádají jasný metrický nebo univerzální práh toho, co je „adekvátní“), a také jsou předmětem debaty o tom, zda existuje „optimální“ úroveň výkonnosti, která se liší od obvyklých klasifikačních systémů stavu živin (nedostatek/subklinický, deficit/normální ). Když je diagnostikován suboptimální nutriční stav, může použití doplňku výživy ke zvrácení nebo prevenci dalších nedostatků přispět k celkovému léčebnému plánu.

 

Nutriční hodnocení sportovce zahrnuje systematické protokoly, které získávají, ověřují a interpretují důkazy o problémech souvisejících s výživou, stejně jako jejich příčiny a význam. Kompletní posouzení by mělo v ideálním případě zahrnovat podrobnou lékařskou a nutriční anamnézu, vyhodnocení stravy, antropometrii a analýzu složení těla a biochemické testování . Na rozdíl od ad hoc užívání doplňků výživy užívaných sportovci jako pojistku by toto nutriční hodnocení mělo zajistit, že sportovec:

(a) Dokáže řešit faktory, které vedly k nedostatku živin, včetně zajištění toho, že výživový plán sportovce je adekvátní z hlediska energie, makroživin a mikroživin

(b) Prospělo by mu akutní nebo chronické období suplementace k nápravě a/nebo prevenci nedostatku živin a mohl by porozumět příslušnému protokolu suplementace

(c) není vystaven riziku zdravotních problémů spojených s užíváním doplňků, včetně interakcí s léky na předpis nebo volně prodejnými léky

d) Má základní hodnocení, s nímž lze porovnat budoucí opatření k posouzení pokroku

Mezi živiny, které je za těchto okolností často nutné doplňovat, patří železo, vápník a vitamín D . Suplementace jódem (pro ty, kteří žijí v oblastech s nízkými hladinami jódu v potravinách nebo nepoužívají jodizovanou sůl), folát (pro ženy, které by mohly otěhotnět) a vitamín B12 (pro ty, kteří dodržují veganskou nebo téměř veganskou stravu) mohou být oprávněné v těchto skupinách populace, ale tyto úvahy se nevztahují konkrétně na sportovce.

 

Doplňky, které přímo zlepšují sportovní výkon

Několik doplňků zlepšujících výkon lze v současnosti považovat za takové, které mají adekvátní úroveň podpory, což naznačuje, že je možné dosáhnout marginálního zvýšení výkonu. Mezi tyto doplňky patří: kofein, kreatin (ve formě kreatin monohydrátu), nitrát, hydrogenuhličitan sodný, případně i β-alanin. O doplňcích zvyšujících výkon by se mělo uvažovat pouze v případě, že je jejich používání bezpečné, legální a účinné, a v ideálním případě poté, co je zajištěna přiměřenost dietních postupů pro sportovní výživu, silné důkazy. Kdykoli je to možné, měl by sportovec důkladně vyzkoušet doplňky během tréninku, který co nejvěrněji napodobuje soutěžní prostředí, než se zaváže k použití v soutěžním prostředí. Sportovci by měli provést pečlivou analýzu rizik, aby zjistili, zda marginální zisky převáží riziko neúmyslného dopingu v důsledku kontaminace.

 

Doplňky, které nepřímo zlepšují výkon

Mnoho doplňků stravy tvrdí, že zvyšují výkon nepřímo tím, že podporují zdraví sportovce, složení těla a jejich schopnost tvrdě trénovat, rychle se zotavovat, optimálně se adaptovat, vyhýbat se zranění nebo se zotavovat a tolerovat bolest . Nemoc je pro sportovce velkým problémem, pokud přeruší trénink nebo se objeví v kritické době, například během výběrového závodu nebo velké soutěže. Náchylnost k nemocem se zvyšuje v situacích, kdy jsou sportovci zapojeni do velkého objemu tréninku nebo soutěže a záměrně či neúmyslně pociťují deficity v příjmu energie (např. diety na hubnutí), příjmu makroživin (např. s nízkým počtem tréninků nebo s nízkým spánkem- sacharidy) a stav mikroživin (např. nedostatek vitamínu D v zimě) . Sportovci mohou mít prospěch z doplňků výživy na podporu imunity v těchto situacích a jindy, když jsou náchylní k infekci (např. během běžného nachlazení a po dlouhém cestování) nebo trpí infekcí. Vitamin C během období velké námahy a zinkové pastilky při nástupu příznaků mohou být užitečné, ale vysoké dávky jednotlivých antioxidantů, zejména vitaminu C a E, mohou otupit tréninkové adaptace vyvolané cvičením . Probiotická suplementace může snížit výskyt cestovatelských průjmů a gastrointestinálních infekcí. 

Přidejte komentář

call-banner

V případě otázek nám neváhejte zavolat